Un CDN (Content Delivery Network) este o rețea de servere aflate în diverse țări (cele mai serioase servicii CDN au servere distribuite pe toate continentele) și interconectate care lucrează împreună pentru a permite transferul mai rapid al fișierelor necesare încărcării unei pagini web (cum ar fi imagini, fișiere .css și .js, fonturi, videoclipuri etc).
Cunoscute și sub denumirea de rețele de distribuție a conținutului, CDN-urile introduc un număr de servere intermediare în centre de date situate strategic, care stochează și livrează conținut în cache. Scopul lor principal este de a reduce distanța fizică dintre serverul „de origine” al site-ului web și utilizatorul final.
Exemplu de CDN în acțiune:
Să presupunem că un utilizator din Europa accesează o pagină web ce se află pe un server din Australia. Dacă site-ul accesat folosește un CDN atunci utilizatorului din Europa îi vor fi trimise automat fișiere aflate pe serverul CDN cel mai apropiat de el astfel se reduce simțitor viteza de încărcare a paginii web nefiind nevoie ca tot conținutul paginii să fie transferat din Australia până în computerul utilizatorului din Europa.
La fel se poate întâmpla și cu un site ce este accesat din România dar serverul care găzduiește respectivul site se află în Franța. Atunci CDN trimite conținutul de pe serverul cel mai apropiat (marea majoritate a CDN-urilor au servere și în România – cu precădere în București).
Rețelele de livrare de conținut au fost introduse pentru prima dată la sfârșitul anilor ’90. Deci, „evoluția” CDN-urilor poate fi de fapt împărțită în trei generații distincte:
Prima generație (CDN static), lansat în 1997
A doua generație (CDN dinamic), lansat în 2001
Third Gen (Multi-Purpose CDN), lansat în 2010
Performanţa CDN
Performanța este diferența dintre un clic care vă oferă acces imediat la conținut dorit și un clic urmat de o așteptare de câteva secunde în timp ce o pagină se încarcă sau un videoclip este în buffer. Buffering-ul este acel timp de așteptare, care se întâmplă atunci când conexiunea la internet furnizată de un ISP nu poate furniza date suficient de rapid.
Toate acestea înseamnă că, atunci când folosiți un CDN, furnizorii de conținut pot oferi experiențe web rapide și de calitate tuturor utilizatorilor lor finali, indiferent de locația, browserul, dispozitivul sau rețeaua de la care se conectează. Paginile web se redau mai rapid, timpul de stocare a memoriei video este redus, iar utilizatorii rămân mai implicați.
De ce sunt importante CDN-urile?
Rolul principal al Content Delivery Networks este de a reduce timpii de încărcare a site-ului, asigurându-se că conținutul este livrat de la serverele care sunt mai aproape de utilizatorul final. Dar, oricât de important ar fi, experiența îmbunătățită a utilizatorului nu este singurul beneficiu al utilizării unui CDN.
De asemenea, joacă un rol important în echilibrarea sarcinii. Să presupunem că un site web se confruntă cu o creștere bruscă a traficului web. În acest caz, CDN-urile pot ajuta la distribuirea acestor solicitări pe mai multe servere pentru a evita supraîncărcarea unuia dintre servere sau afectarea performanței site-ului web.
Apoi, există o disponibilitate îmbunătățită:
Chiar dacă serverul de origine se blochează, CDN-ul va continua să difuzeze conținut în cache de la unul dintre serverele disponibile, ceea ce asigură un serviciu neîntrerupt.
În cele din urmă, CDN-urile joacă, de asemenea, un rol în îmbunătățirea securității site-ului web:
Același proces pe care îl folosește Content Delivery Network pentru a gestiona vârfurile de trafic îl face rezistent la anumite amenințări de securitate cibernetică, inclusiv atacurile Distributed Denial-of-Service (DDoS).
Cu atât mai mult, un CDN poate ajuta la protejarea site-ului web prin intermediul Web Application Firewall (WAF). Analizează și canalizează traficul către și de la un site web, examinând fiecare solicitare HTTP și blocând traficul îndoielnic, prevenind amenințările precum cross-site scripting (XSS) și atacurile de injecție SQL.